(För företag)
(För kommuner)
Det talas mer och mer om nätverk i våra dagar. Oftast handlar det om sociala online nätverken, inte minst trådlösa nätverk som låter oss använda tjänster som LinkedIN och Facebook var vi än befinner oss.
Men det finns även många andra typer av nätverk och inte minst blir det allt vanligare med affärsnätverk. Affärsnätverken ser ut på många olika sätt. Bland egenföretagare i ett område är det vanligt att ha små egna affärsnätverk, nätverka, skapa samband, erbjuda rabatter till den kund som väljer att anlita någon av företagarna i nätverket. Man hjälper varandra till att hitta nya affärsmöjligheter.
För de företagare som ingår i nätverket kan den här typen av samarbeten ge stora synergieffekter. Om nätverkandet är aktivt kan dessa företagare spara in på sin marknadsföring. För småföretag är tid och pengar nästan alltid detsamma, och tid som sparas in kan ofta räknas in som en ekonomisk vinst. Inte minst kan det tjäna som en kvalitetsstämpel att ingå i ett riktigt bra nätverk.
Ett affärsnätverk behöver tid, tid att lära känna varandra. Tätheten av affärsnätverk varierar i olika delar av landet. På vissa orter tjänar lokala sportföreningar, eller kanske t.o.m. den lokala syklubben, som affärsnätverk i praktiken. För den näringsidkare som är nyinflyttad kan det då vara viktigt att komma in i ett sådant affärsnätverk. Den som inte är intresserad av att nätverka får se sig tvungen att bita i det sura äpplet. De framgångsrika företagarna inser värdet av renodlade affärsnätverk, och det blir allt vanligare att t.o.m. kommunerna skapar platser för samarbete mellan företagarna. Samarbeten som blir mest effektiva när det är inriktat på affärer.
Behöver du testa din idé? Vill du höras i ett större sammanhang? Häng på www.affarsnatverket.se digitala fika
En nyhet från Affärsnätverket.
En nyhet från Affärsnätverket
En nyhet från Affärsnätverket