Affärsnätverken ser ut på många olika sätt.
Man hjälper varandra till att hitta nya affärsmöjligheter.
Av Affärsnätverket
4 april 2021, 5 min läsning
Ditt nätverk kan inte bara hjälpa dig att nå fler potentiella kunder, men det kan också hjälpa dig att driva dig till nästa nivå som småföretagare eller egenföretagare.
Men hur bygger du ett professionellt nätverk utöver dina befintliga kontakter? Nätverksgrupper för småföretag kan överbrygga klyftan och föra samman företagare som är angelägna om att driva sina företag framåt.
Naturligtvis är inte alla nätverksgrupper detsamma, och inte alla grupper är rätta för alla småföretag. Förutom Affärsnätverket.se så kommer här är en närmare titt på sju av de bästa nätverksorganisationerna för småföretagare både online och offline.
En nyhet från Affärsnätverket.
En nyhet från Affärsnätverket
En nyhet från Affärsnätverket
Din lokala handelskammare är ett bra ställe att börja på. De flesta städer har en, så att du kan starta nätverk oavsett var du bor eller vilka andra företags nätverksgrupper som finns eller inte är tillgängliga. Även om varje handelskammare är olika, erbjuder många nätverksevenemang för småföretag, mentorskap och andra verktyg som hjälper dig att växa ditt företag.
LinkedIn har blivit ett utmärkt ställe att ansluta till andra proffsnätverkare online eftersom det har över 675 miljoner användare. En gång var LinkedIN en plats att helt enkelt skapa en profil som kan fungera som ett CV, nu har LinkedIn mognat till en plattform där många människor är aktiva varje dag.
Du kan ansluta till upp till 30 000 andra användare, gå med i grupper, följa trådar, skicka privata meddelanden, publicera artiklar och mycket mer. Du kan också söka efter kontakter med ett antal filter inklusive jobbtyp, plats och bransch.
I likhet med andra sociala plattformar finns det en nyhetsflöde där du kan dela innehåll relaterat till ditt företag och interagera med andras uppdateringar. Det är en plattform där du kan växla upp ditt nätverk, etablera auktoritet i din bransch, träffa nya människor och bygga meningsfulla relationer. Det finns kostnadsfria affärsnätverk att ansluta till även på LinkedIN.
Många städer eller kommuner har företags- eller handelsföreningar som fokuserar på växande affärsdistrikt i olika stadsdelar, städer eller kommuner. Om du har en butik i centrum kan din lokala kommun vara ett utmärkt ställe att hitta lokala nätverksmöjligheter. Beroende på din plats och ditt företags karaktär kan du till och med delta i ett befintligt evenemang, till exempel en konstvandring på fredagskvällen eller en månatlig bondemarknad sponsrad av en lokal förening.
Även om du normalt sett använder Facebook för att kolla in uppdateringar från familj och vänner, (om du nu använder Facebook överhuvudtaget), så börjar fler och fler affärsinriktade människor använda plattformen i form av Facebook-grupper.
Du kan klicka på ikonen i menyraden med tre personer i en cirkel för att söka på Facebook efter grupper i din bransch, plats, yrke etc. Inom dessa grupper finns det vanligtvis dagliga inlägg och konversationer relaterade till gruppens syfte. Du kan ställa frågor, ge råd, söka efter medarbetare och till och med hitta arbete - även om direktannonsering ofta är förbjuden.
Till exempel har Småföretagarna i Sverige Facebook-gruppen för närvarande över 8000 medlemmar, med många inlägg varje månad, som syftar till att ansluta företag, dela kunskap och växa tillsammans. Ett annat exempel är Affärsnätverket. Det syftar till att skapa affärsrelationer, öka handeln och generera kontakter för medlemmarna. Du kan hitta grupper som är mer generella och stora samt de som är mycket nischade och mer intima. Dessutom kan du söka efter de som är lokala, rikstäckande eller globala. Facebook-grupper kan vara ett bra ställe att träffa nya människor och utöka ditt nätverk.
Om du råkar vara en kvinna som äger ett litet företag kanske du vill gå med i ett kvinnligt affärsnätverk, som Businesswomen. Denna och liknande organisationer erbjuder ofta utbildningsseminarier tillsammans med både digitala och personliga träffar som syftar till att hjälpa kvinnor att lyckas. Den gruppen erbjuder nätverksmöjligheter för både att hitta hänvisningar och få värdefullt stöd när du bygger ditt företag.
Beroende på var du bor och vilken bransch du befinner dig i, kan du hitta en lokal handels-, handels- eller branschrelaterad förening i ditt samhälle. Om du till exempel är huvudentreprenör kan det finnas en lokal förening som fokuserar på din handel. Om du letar efter ett enkelt sätt att växa ditt nätverk utan det tryck som kommer från vissa professionella nätverksgrupper, kan din lokala affärsnätverk vara rätt plats att börja.
Du har redan en enorm plattform för att nätverka. Ditt egna personliga nätverk, där är alla de kontakter som du har med andra människor. Det egna nätverket delas in i dels privat nätverk och dels i professionellt nätverk. Det privata nätverket består av alla relationer som inte är förknippade med yrke, men även här har du ett stort potential att hitta nya vägar till affärer.
Det professionella nätverket byggs upp av kontakter som förknippas med ditt yrke eller som har med en din tidigare yrkesutbildning att göra ett såkallat professionellt nätverk. Detta nätverk är mycket viktigt för många yrkesroller, då man ofta använder sitt nätverk för att nå sina mål. Bra kontakter och ett stort yrkesnätverk är viktigt att bygga upp om man vill bli framgångsrik som företagare.
Nätverk är direkt avgörande för att bygga alla småföretag, men det kan också kännas lite otäckt, i synnerhet om du inte är så utåtriktad eller om ditt egna nätverk av kontakter inte inkluderar några småföretagare. Lyckligtvis behöver du inte räkna ut det på egen hand. Du kan gå med i en eller flera redan befintliga nätverksgrupper och utnyttja gruppens kollektiva visdom och erfarenhet för att hjälpa dig att ta ditt företag till nästa nivå. Dessutom gör internet möjligheterna att nätverka enklare än någonsin tidigare.
Ingen grupp är rätt för alla, och dina behov kan till och med förändras över tiden. Börja med att ta reda på var ditt företag verkar "passa" och gå med i en organisation eller två som du tror kan hjälpa ditt företag att växa. Du kommer snart att upptäcka vilka grupper som funkar för dig. Börja med att undersöka hur du kan bli djupare involverad i dina valda grupper.
Precis som allt annat, ju mer tid och ansträngning du lägger på nätverkande, desto mer kommer du att få ut av det.